Jak se učit

Jak to, že se nám některé věci nedaří naučit? Zde je shrnutí výborného článku o procesu učení. V rámci posilování synapsí si pak můžete celý článek přečíst v angličtině a podívat se na videa, která se zabývají podobným tématem.

Fyziologie mozku ve zkratce

  • Je to síť přibližně 100 miliard neuronů., tj. axonů a dendritů.
  • Nejdůležitější pro učení se zdá být cerebrum, protože zde se odehrává přemýšlení a paměť.
  • Každá část cerebra je specialista na jinou funkci – zrak, sluch, řeč, hmat, krátkodobá paměť, jazyk a schopnost přemýšlet.

Učení

  • Dendrity, axony, synapse a jak funguje učeníInformace je přenášena synapsemi po nervové dráze a je dočasně uložena v krátkodobé paměti.
  • Po té, co je informace zpracovaná v krátkodobé paměti, je přenesena do centra, kde je porovnána s existujícími vzpomínkami a je tam, v lepším případě, uložena.
  • Nebo se taky může ztratit nebo trochu poplést nebo to taky může schlamstnout enzym, který ničí neurotransmitery – ach jo, jak se to mám teda naučit?
  • Opakováním se častěji tvoří chemické látky, které nám dříve nebo později (čím jsme starší, tak spíš později) vybudují můstek – a to už máme vyhráno, protože tudy informace může pěkně kalupem přebíhat a my si pak hned vzpomeneme, jak se co řekne a udělá.

Nejnovější výzkumy

  1. Výzkum v Martinos Center for Biomedical Imaging zjistil, že když jsme si opakovali často a nedávno, tak je pro mozek snadnější informace přenášet, uskladnit a vzpomenout si na ně, když je potřebujeme.
  2. Další výzkum tamtéž prokázal, že paměť je posilována všemi smysly – čím více smyslů bylo zapojeno, tím líp. Když, například, něco slyšíme a vidíme, zapamatujeme si to snáz, než když to jen slyšíme.
  3. Emoce, jako třeba strach, vztek, smích a láska, nám pomáhají zapamatovat si věci lépe a rychleji. To znamená, že bychom při učení měli používat více smyslů než pouze zrak, a že použití humoru, vyprávění, skupinových aktivit, her je zásadní nejen při výuce dětí, ale i v kurzech pro dospělé.
  4. Další výzkum na Michiganské Univerzitě potvrdil, že mozek miluje nové a neobvyklé věci a dává jim přednost při ukládání, a to i přes to, že jsou v rozporu s tím, co již známe.

 

Tato tabulka představuje nenovější zjištění výzkumů mozku a vyvozuje jejich význam pro proces učení

Nedávná zjištění o mozku Význam pro učení
Četnost a aktuálnost neuronových synapsí zlepšuje paměť Zvyšujte četnost opakováním a plynulost používáním
Emoce posilují paměť Zapojte do učení emoce
Učení způsobuje fyzické změny vestruktuře mozku Aktivní učení zvyšuje naši schopnost učit se celý život
Vzpomínky jsou skladovány na více místech v mozku Zapoj do učení všechny smysly
Náš mozek je naprogramován na to, aby se zaměřil na nové a neobvyklé věci Učení by mělo oslovit naši přirozenou zvědavost a motivaci

Celý článek v angličtině

https://www.trainingindustry.com/content-development/articles/how-the-brain-learns.aspx

Videa

Lara Boyd: After watching this, your brain will not be the same

České titulky jsou k dispozici.

Joshua Foer: Feats of memory anyone can do

České titulky jsou k dispozici

 

Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter