Jak to, že se nám některé věci nedaří naučit? Zde je shrnutí výborného článku o procesu učení. V rámci posilování synapsí si pak můžete celý článek přečíst v angličtině a podívat se na videa, která se zabývají podobným tématem.
Fyziologie mozku ve zkratce
- Je to síť přibližně 100 miliard neuronů., tj. axonů a dendritů.
- Nejdůležitější pro učení se zdá být cerebrum, protože zde se odehrává přemýšlení a paměť.
- Každá část cerebra je specialista na jinou funkci – zrak, sluch, řeč, hmat, krátkodobá paměť, jazyk a schopnost přemýšlet.
Učení
Informace je přenášena synapsemi po nervové dráze a je dočasně uložena v krátkodobé paměti.- Po té, co je informace zpracovaná v krátkodobé paměti, je přenesena do centra, kde je porovnána s existujícími vzpomínkami a je tam, v lepším případě, uložena.
- Nebo se taky může ztratit nebo trochu poplést nebo to taky může schlamstnout enzym, který ničí neurotransmitery – ach jo, jak se to mám teda naučit?
- Opakováním se častěji tvoří chemické látky, které nám dříve nebo později (čím jsme starší, tak spíš později) vybudují můstek – a to už máme vyhráno, protože tudy informace může pěkně kalupem přebíhat a my si pak hned vzpomeneme, jak se co řekne a udělá.
Nejnovější výzkumy
- Výzkum v Martinos Center for Biomedical Imaging zjistil, že když jsme si opakovali často a nedávno, tak je pro mozek snadnější informace přenášet, uskladnit a vzpomenout si na ně, když je potřebujeme.
- Další výzkum tamtéž prokázal, že paměť je posilována všemi smysly – čím více smyslů bylo zapojeno, tím líp. Když, například, něco slyšíme a vidíme, zapamatujeme si to snáz, než když to jen slyšíme.
- Emoce, jako třeba strach, vztek, smích a láska, nám pomáhají zapamatovat si věci lépe a rychleji. To znamená, že bychom při učení měli používat více smyslů než pouze zrak, a že použití humoru, vyprávění, skupinových aktivit, her je zásadní nejen při výuce dětí, ale i v kurzech pro dospělé.
- Další výzkum na Michiganské Univerzitě potvrdil, že mozek miluje nové a neobvyklé věci a dává jim přednost při ukládání, a to i přes to, že jsou v rozporu s tím, co již známe.
Tato tabulka představuje nenovější zjištění výzkumů mozku a vyvozuje jejich význam pro proces učení
| Nedávná zjištění o mozku | Význam pro učení |
| Četnost a aktuálnost neuronových synapsí zlepšuje paměť | Zvyšujte četnost opakováním a plynulost používáním |
| Emoce posilují paměť | Zapojte do učení emoce |
| Učení způsobuje fyzické změny vestruktuře mozku | Aktivní učení zvyšuje naši schopnost učit se celý život |
| Vzpomínky jsou skladovány na více místech v mozku | Zapoj do učení všechny smysly |
| Náš mozek je naprogramován na to, aby se zaměřil na nové a neobvyklé věci | Učení by mělo oslovit naši přirozenou zvědavost a motivaci |
Celý článek v angličtině
https://www.trainingindustry.com/content-development/articles/how-the-brain-learns.aspx
Videa
Lara Boyd: After watching this, your brain will not be the same
České titulky jsou k dispozici.
Joshua Foer: Feats of memory anyone can do
České titulky jsou k dispozici
